top of page
  • info403797

Möt Pia Huuva - Creative Business Director

Uppdaterat: 18 nov. 2020

Hej Pia! Nu är vi många som är nyfikna att veta mer om dig! Kan du inte berätta lite om dig själv och om vad du gjort innan Arkipelag?



Hej! Absolut, Jag är nyfiken, idérik, helhets-skapare och entreprenör. Jämte, skåning och Bästerbottning (bott och verkat i både Norr- och Västerbotten).


Jag älskar god mat, spännande drycker, bra service och gillar när allt hänger ihop.

Har jobbat inom besöksnäring; hotell och restaurang sedan 20-års åldern. Jag har startat och drivit Restaurang Utblick på Luppioberget, utanför Övertorneå i Tornedalen tillsammans med the Smiling Utblick Crew under 6 fina sommarsäsonger


Jag har startat och driver ”microdestinationen” Huuva Hideaway utanför Övertorneå.

Samiska och Tornedalska matupplevelser ute och inne, skogs-spa och mysigt boende. Det är jag och min man och ”co-creator” Henry, och ibland samarbete med duktiga guider och kockar. Huuva Hideaway är småskaligt, där platsen, storytelling och det personliga värdskapet är det gästerna minns och uppskattar.


Foto Edible Country
Foto Edible Country
Foto Edible Country


Så spännande det låter, du är verkligen inte nybörjare när det kommer till värdskap och upplevelser! Vad kommer din roll att vara på Restaurang Arkipelag?


Jag blir delägare, styrelseledamot, framtidsspanare, konceptutvecklare, kvalitetssäkrare, allt-i-allo och såklart vid behov ”runner” och hjälpare i restaurangen.


Med alla stjärnor i vårt Arkipelag-team, som vi förövrigt är superstolta och glada över, så känns det tryggt att de som är proffs gör det de är bäst på, får ansvar för och förtroende att åstadkomma tillsammans med oss ägare.


Med dessa härliga och engagerade medarbetare i frontlinjen ger det t.ex mig möjlighet att lägga fokus på ”business”, strategi, konceptutveckling och hållbarhet; som för mig innebär att:


  • Göra gott - för gäster, medarbetare och samhället i stort.

  • Ansvara för hur vi säkert, smart, smidigt och minnesvärt kan servera och leverera riktigt schysst mat i och omkring restaurangen.

  • Utveckla en av Luleås bästa och roligaste arbetsplatser.

  • Hålla koll på att vi är och blir hållbara på alla sätt.


"På tal om hållbarhet tror jag att de flesta magar och människor redan nu tycker att schysst och hållbart borde vara norm och något vi ska och bör förväntar oss."

För egen del gillar jag maten tillagad med kärlek och schyssta råvaror, serverad med stil och god service och miljö som triggar alla sinnen. Får man dessutom utsikt på köpet blir det extra krydda för det 6:e sinnet...



Vad ser du mest fram emot med att öppna upp restaurangen?


Till att börja med våra gästers reaktioner på maten, miljön och servicen

I det längre perspektivet hoppas jag att vi tillsammans med övriga mat- och restaurangkollegor sätter Luleå, Norrbotten och Swedish Lapland på kartan som en av världens häftigaste mat- och upplevelsedestinationer!


Inget omöjligt läge eftersom vi (Swedish Lapland) redan finns omtalade och gillas av både gamla besökare från världens alla hörn och nyvunna vänner som svemestrat under året som gått samt press och media nationellt och internationellt.

Ju bättre vi gör och jobbar var och en desto bättre blir det för oss alla och framförallt för våra gäster. Tillsammans är ett beprövat och bra ledord!




Hur kommer miljön kring Arkipelag att återspeglas i inredningen, miljön?


Precis som menyn kommer miljön att bjuda på wow; färger, material, texturer och känsla associerar till vårt läge mellan hav, himmel, strand och land. Övervägande ton på väggar och textilier är varmt sandfärgat.


"När du stiger in i restaurangen kommer du till Skvalpen. Stora matsalen kallar vi för Kluntarna och närmast köket sitter du i Junkön."

Stolarna är bekväma och hållbara ”Lilla Åland” av Carl Malmsten, i olika färger som minner om havets olika tillstånd, blå-grönt, grått och is.


Borden är gjorda av massiv ek, behandlade med olja som bara gör dem vackrare och gör det möjligt att slipa om det skulle behövas. De kommer att hålla länge! Övriga detaljer, belysning, textilier och saker att fästa blicken på lirar alla med platsen och vår ambition att göra besöket på Arkipelag till något för alla sinnen!


Vi har vår egen ”Blå Hallen” med en vacker ”utsikt” Det är svårt att förmedla med ord, alla detaljer och små finurligheter vi sätter ut här och där. Det bästa är att du gästar oss och ser själv!


Du verkar full av entusiasm och spännande idéer. Finns det något som känns lite nervöst eller pirrigt med premiären?


Nya tider kräver nytänkande. Förutom att jag gillar att skapa helheter, trivsam miljö, gott värdskap och få medarbetare att växa och bidra till toppen-upplevelser känns nytänkande lite som min ”paradgren”.


"Att starta företag i dessa tider kräver en hel del extra. Inte minst tro på att det finns goa och supportande gäster! Rätt många osäkerhetsfaktorer och nya förutsättningar gör det svårt att titta i branschens backspegel för att se ”best practice”."

Utmaningar triggar hjärnan och i det här ”projektet” får jag använda hela spektrat: idéutveckla, tänka framtid, måla väggar och fixa grejer, samverka med varumärkesbyggare, grafiska formgivare, inredare, kommunikatörer, leverantörer av stort och smått och jobba strategiskt i styrelsen samt kunna dra nytta av en massa duktiga människor jag fått i mitt nätverk under drygt 20 år som företagare.




Nu längtar man ju ännu mer efter att få besöka restaurangen! Finns det något annat du vill att de framtida gästerna ska veta?


Arkipelag betyder övärld och skärgård, det kan uttalad både med k-ljud och sche-ljud.

Skulle du vilja hjälpa oss med något så saknar vi fina små stenar att lägga i fönstren. Som gäst får du gärna ta med en en liten vacker och lägga den till vår gemensamma stensamling!



Underbart, tack så mycket för din tid Pia!


Tack själv!

417 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page